عادات خواب نامنظم می‌تواند خطر چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد

2 مارس 2017- بر اساس یافته‌های یک مطالعه‌ی جدید داشتن عادات خواب نامنظم می‌تواند خطر چاقی و دیابت نوع 2 را در میان افرادیکه از نظر ژنتیکی مستعد اضافه وزن هستند، افزایش دهد.

مطالعه‌ی محققان دانشگاه Glasgow به بررسی الگوهای مختلف خوابی که می‌تواند بر افراد و سلامت آنها  تأثیر گذارد، پرداخت.

آنها دریافتند عواملی مانند الگوهای خواب نامنظم (خواب بیش از حد کوتاه یا بیش از حد طولانی)، چرت زدن در طول روز و یا کار شیفتی، تأثیرات نامطلوبی بر وزن افرادیکه دارای خطر ژنتیکی بالایی برای چاقی هستند، دارد.

محققان می‌گویند این مطالعه که در نوع خود اولین مطالعه بود، نشان داد که اثرات این عادات خواب غیر طبیعی در کنار استعداد ژنتیکی افراد به چاقی، ظهور می کند.

افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد اضافه وزن بوده و بیش از 9 ساعت در شبانه روز می خوابیدند، تقریباً 4 کیلوگرم وزن بیشتری کسب کرده و افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی بودند و کمتر از 7 ساعت می‌خوابیدند، دو کیلوگرم افزایش وزن یافتند.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، دکتر Carlos Celis از موسسه‌ی قلب و عروق و علوم پزشکی توضیح داد که این نتایج صرفنظر از در نظر گرفتن رژیم غذایی، سلامت و وضعیت جمعیتی و اجتماعی یکسان بود و هیچ ارتباطی در میان کسانی که خطر ژنتیکی پایین تری داشتند، یافت نشد.

دکتر Gill گفت: تأثیر ویژگی‌‌های نامطلوب خواب بر وزن بدن افرادی با خطر ژنتیکی کم برای چاقی، کوچک‌تر است، به نظر می‌رسد این افراد می‌توانند از این عادات بد خواب تا حدی دوری کنند.

 نویسنده‌ی مشترک این مقاله دکتر Carlos Celis از موسسه‌ی قلب وعروق وعلوم پزشکی گفت: بنظر می‌رسد افرادی که دارای خطر ژنتیکی بالا برای چاقی هستند، نیاز به مراقبتهای بیشتری در مورد فاکتورهای شیوه زندگی برای حفظ وزن سلامت خود دارند.

 او افزود: اطلاعات ما نشان می‌دهد که خواب عامل دیگری است که باید همراه با تغذیه و فعالیت فیزیکی برای حفظ وزن سلامت در نظر گرفته شود. نتایج این مطالعه در مجله ی آمریکایی Clinical Nutrition منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/irregular-sleeping-habits-could-increase-risk-of-obesity-and-type-2-diabetes-93928999.html